RONDE 1

Statistische denkfouten en misleidende grafieken
Casper Albers – University of Groningen

We verzamelen met z’n allen steeds meer data. De rol van statistiek in het dagelijks leven wordt daardoor steeds groter. Om het nieuws te consumeren, of de excelbestanden op werk te doorgronden, is enig statistisch inzicht nodig. En hier gaat het vaak mis: statistiek is ingewikkeld en regelmatig tegen intuïtief. Opzettelijk of onwetend worden verkeerde conclusies getrokken uit de data, of wordt juist geen conclusie getrokken wanneer dit wel had gekund. In deze workshop behandelt hoogleraar statistiek Casper Albers een aantal aansprekende voorbeelden uit de media. Aan de hand van deze voorbeelden laat hij zien hoe het soms fout kan gaan met statistische redenaties. Door het herkennen van zulke situaties raak je zelf beter getraind in het voorkomen van dergelijke fouten in je eigen redenaties.

Learning analytics ontcijferd
Justian Knobbout – Hogeschool Utrecht

Onderwijsinstellingen beschikken over steeds grotere hoeveelheden studiedata. Onder de noemer ‘learning analytics’ worden deze data ingezet om verschillende aspecten van het onderwijs te verbeteren. Maar welke toepassingen zijn nou exact mogelijk? En welke stappen moeten genomen worden om onderwijskundige vragen te kunnen beantwoorden door het analyseren van studiedata? Tijdens deze workshop vertalen we de theorie naar de praktijk. Niet alleen wordt een uitgebreide beschrijving van learning analytics en haar voordelen gegeven, we kijken ook in interactieve vorm naar de toepassingen van learning analytics in het Nederlands onderwijslandschap.

De workshop wordt verzorgd door Justian Knobbout. Justian is in oktober 2021 gepromoveerd op de vraag welke organisatorische vaardigheden onderwijsinstellingen moeten ontwikkelen om learning analytics succesvol in te zetten. Hij heeft praktische ervaring met het gebruik van studiedata en is betrokken bij verschillende projecten en initiatieven rondom dit onderwerp.

RONDE 2

Besluiten tot impact: doorwerking via besluitvorming(sprocessen)
Pieter Binsbergen – Senior Consultant Fundatis

Het gebruik van data in de beleids-/besluitvorming in het onderwijs wordt steeds groter. Echter de impact van data (gedreven beleids- onderzoek) op de besluitvorming varieert sterk. Dit is vaak niet afhankelijk van de kwaliteit van de data/het onderzoek, maar wel van de rol/houding die de data-analyst/beleidsonderzoeker zelf aanneemt en plek die hij/zij in het proces inneemt/krijgt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zal besproken worden wat er gedaan kan worden om de impact zo groot mogelijk te laten zijn. Daarbij zal ook ingegaan worden op argumenten die gebruikt worden waarom dit wel of niet wenselijk. Bijvoorbeeld zal ingegaan worden op een opkomende discussie over waarde gedreven ten opzichte van data gedreven.

De toekomst van het Statistisch Handboek Studiedata
Roland van Laar – Sr consultant SURF

Het Statistisch Handboek Studiedata is een online naslagwerk waar de meest relevante statistische toetsen staan uitgelegd aan de hand van voorbeelden uit het onderwijsdomein en voorzien van scripts in R en Python. Het handboek is ontwikkeld binnen het Versnellingsplan en wordt geadopteerd door DAIR. De afgelopen maanden is het handboek interactief gemaakt (de toetsen kunnen online worden uitgevoerd en aangepast). Ook is het beheer laagdrempelig geworden: De hele DAIR-gemeenschap kan gaan bouwen aan verbeteringen. We laten je in deze sessie zien hoe jij het handboek kunt gebruiken en gaan graag in gesprek hoe we het verder kunnen aanscherpen.