Kennissessie ronde 1

Textmining van antwoorden open vragen in een studentenenquête met R
Mark van der Loo – Tridata

Jaarlijks wordt onder alle studenten van Avans hogescholen een tevredenheidsenquête gehouden. Deze vragenlijst bevat deels open vragen waarin studenten suggesties kunnen doen of opmerkingen maken. Tijdens deze sessie ga je zelf aan de slag om deze textuele informatie te verkennen. Specifiek zullen we kijken naar datapreparatie, het maken van wordclouds, en interpreteren van sentimentscores. Na deze sessie heb je een overzicht van wat er zoal kan met textmining en heb je geoefend met een aantal populaire textiming technieken.

De Perfecte Grafiek
Michiel Dullaert – DePerfecteGrafiek.nl

Door de juiste design keuzes te maken in je visualisatie, prikkel je de nieuwsgierigheid van je lezer en verleid je hem om jouw inzichten tot zich te nemen. Je verstopt als het ware een magneet in de data die de lezer naar het inzicht toe trekt. Daarna onderneemt die lezer ook nog eens de door jou gewenste actie en maak jij impact met jouw inzicht.

In deze kennissessie ontdek je hoe mensen onbewust beïnvloed worden door visualisaties. Wat de risico’s zijn en waar de kansen hiervan liggen. Aan de hand van tientallen goede en slechte voorbeelden ervaar je het verschil tussen goede en slechte visualisaties.

Kennissessie ronde 2

Ervaringen van studenten met onderwijs en toetsen op afstand tijdens corona.
Brink, Matthijs, Van den Broek, A., & Ramakers, C. (2021, februari). ResearchNed, Nijmegen.

In 2020 was het onderwijs door de uitbraak van de COVID-19 pandemie substantieel veranderd. In december 2020 werd het merendeel van de onderwijs- en toetsingsvormen online aangeboden. Hoe hebben studenten in het hoger onderwijs het afstandsonderwijs ervaren? Wat betekende het voor de hun studievoortgang, hun dagelijks leven, hun mentale gezondheid? Welke vormen van afstandsonderwijs moeten worden behouden na de pandemie? In december 2020 hebben ISO en ResearchNed rond deze vragen een survey uitgevoerd onder studenten in Nederland. Ruim 11.500 studenten vulden de vragenlijst in en deelden hun ervaringen.

In december 2020 leek de gemiddelde studievoortgang weer op het niveau van voor de pandemie. Bijna alle studenten kregen live-hoorcolleges op afstand. De meningen waren hierover verdeeld: één op de vier studenten vond dit geen geschikte manier om kennis op te doen, terwijl dertig procent de online hoorcolleges na de pandemie juist wil behouden. Het gebruik van proctoringsoftware bij tentamens vonden studenten niet prettig. Een gebrek aan interactie met docenten en andere studenten was een probleem voor veel studenten. 30 procent van de studenten voelde zich eenzaam. Sommige studenten waren ook positief over het afstandsonderwijs: ze hadden meer tijd, ze hoefden niet te reizen en konden bij hun ouders blijven wonen. Vooraf opgenomen colleges en kennisclips zijn nieuwe onderwijsvormen die studenten graag wilden behouden.

Kleurenbewust meten: Diversiteit & Inclusie in onderzoek
Pravini Baboeram, ECHO

Het CBS gaat stoppen met de begrippen ‘westers’ en ‘niet-westers’, maar er is nog geen alternatief. Voor onderzoekers die zich bezighouden met diversiteit en inclusie rijst direct de vraag: als we deze terminologie niet gaan gebruiken, wat is dan het alternatief? Hoe kan je toch culturele diversiteit meten? In deze sessie bespreekt Pravini Baboeram van ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid een kleurenbewuste benadering voor onderzoek, de valkuilen waar veel onderzoekers mee worstelen en mogelijke oplossingen en benaderingen om hiermee om te gaan.