Download hier de presentatie.
Een recent modewoord is ‘big data’, een term gebruikt om aan te duiden dat er in onze van technologie doordrongen maatschappij grote hoeveelheden erg verschillende en snel veranderende gegevens beschikbaar worden. In het hoger onderwijs is het gebruik van big data nog niet sterk ontwikkeld. Toch lijkt het mogelijkheden te bieden, zowel voor ‘learning analytics’ (het inzetten van big data om het leerproces van studenten te bevorderen) als voor ‘academic analytics’ (big data als input voor beleidsvoering in een hogeronderwijsinstelling of in een hogeronderwijssysteem). In deze keynote schets ik een model van hoe het hoger onderwijs zich zou kunnen organiseren om optimaal gebruik te kunnen maken van big data en licht ik dit toe aan de hand van enkele concrete voorbeelden: de Databank Hoger Onderwijs (DHO) die gegevens over het hoger onderwijs in Vlaanderen verzamelt, het Onderwijsdashboard dat aan KU Leuven ontwikkeld werd voor beleidsvoerders, en enkele learning analytics-projecten die aan KU Leuven lopen.
Kurt De Wit is doctor in de sociologie. Hij staat aan het hoofd van de Cel Datamanagement Onderwijsbeleid van KU Leuven, die o.m. instaat voor bevragingen van studenten en het ter beschikking stellen van managementinformatie. Hij publiceert over beleids- en structurele hervormingen in het hoger onderwijs en over het ICT-gebruik van studenten.